tag:blogger.com,1999:blog-7664282272256611788.post8013041101815400373..comments2023-03-23T09:19:20.048+01:00Comments on Pravda: Too taxi for my townThorEgilhttp://www.blogger.com/profile/05718303883341396254noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7664282272256611788.post-63031163125482384982010-01-29T12:20:51.357+01:002010-01-29T12:20:51.357+01:00Hei, Terje - og tusen takk for god kommentar! Enig...Hei, Terje - og tusen takk for god kommentar! Enig i mye av det du skriver. Det kan være mye å vinne på nye teknologiske løsninger, slik som blant annet taksameter. Skjønner at det er kommet noen nye reguleringer fra nyttår som gjelder hele landet, er det etter modell av Trondheim? <br /><br />Det er riktig at Oslo SV var med på å innføre flere taxier i hovedstaden, men partiet har tatt lærdom av hva som har skjedd i praksis og har etter dette lagt seg på en strengere linje, og støtter dette med færre løyver, slik du skriver under punkt fire.<br /><br />Med vennlig hilsen Thor EgilThorEgilhttps://www.blogger.com/profile/05718303883341396254noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7664282272256611788.post-45459348107952310662010-01-26T22:16:17.221+01:002010-01-26T22:16:17.221+01:00Hei! Bra artikkel! Jeg er drosjeeier i Trondheim o...Hei! Bra artikkel! Jeg er drosjeeier i Trondheim og har et par kommentarer.<br /><br />1) Drosjesvindelen er et Oslo-fenomen. F. eks. her i Trondheim har vi i mange år allerede brukt en taksameter-type der det er umulig å produsere falske skiftlapper, slik det skjedde i Oslo. Alle data overføres fortløpende til sentralen og blir ikke lagra i selve taksameteret. Dette betyr bl. a. at regnskapsbyrå henter alle regnskapsdata fra sentralen direkte, ikke fra drosjeeier.<br /><br />2) Svindelen i Oslo rammer hele næringa fordi alle som kommenterer den er Oslo-baserte rikssynsere som elsker å generalisere.<br /><br />3) Når taxinæringa i Norge ble åpnet for konkurranse så var alle partier med på dette, også SV.<br /><br />4) Løsninga for næringa er færre drosjeløyver, nye taksametersystemer, bedre kontroll, samt at politiet må begynne å ta kjøreseddelen fra de kriminelle. Dette siste er faktisk noe næringa ikke kan gjøre selv. Når så jeg sist at media kritiserte politiet for unnfallenhet i dette spørsmålet?Terje Haugernoreply@blogger.com