onsdag 16. juni 2010

Flyfri uke gir ingen klimaeffekt

Vil en flyfri dag - uke - måned være et viktig bidrag til å få ned klimautslippene? Hvor mye reduserte Norge sine klimakutt ved å la flyene stå askefaste i én uke?

Spørsmålet kan selvsagt virke noe fjernt, all den tid årsaken til stansen var en askesky fra en vulkan som kastet ut tonn på tonn med klimagasser. Men om man likevel skulle regne på det: Hvordan påvirker en ukes flystopp de norske, nasjonale klimaregnskapene?

  • Flytrafikk utgjør rundt ti prosent av de samlede klimautslippene, i følge en studie fra NTNU.
  • I 2008 var samlede norske klimautslipp på 54 millioner tonn. Det betyr at 5,4 millioner tonn klimagassutslipp kom fra flytrafikken.
  • Fordelt på 52 uker blir dette 104 000 tonn klimagasser per uke. Det er to promille av norske utslipp .

Det er med andre ord ingenting å hente i ideen om en flyfri uke. Jeg kan allerede nå høre folks irritasjon over toskete demonstrasjonspolitikk. Og jeg ville vært enig med dem. Ideen er herved lagt død.

Om vi skal gjøre noe som monner, så bør vi bygge lyntog. Et tog som bruker mellom to og to og en halv time til fra Oslo til Bergen og Trondheim og litt over tre timer til Stavanger vil kunne ta mellom 75 og 95 prosent av flymarkedet på strekningene.

Da snakker vi ordentlige klimakutt.

1 kommentar:

  1. Og hva vil utslippene være ved at samme gjengen som skulle fly Oslo - Stavanger tar bilen dit istedenfor? Har lest at utslippet fra fly er ca 70 co2/g per km per passasjer mens for moderne biler ligger utslippet på mellom 100 co2/g per km til 130 co2/g per km (per bil). Med andre ord kanskje like greit å ta flyet? Det er jo alltids toget, men det tar 2 timer lenger enn bilturen og koster nok mer med mindre man er så heldig å få minstepris på 399,-. En annen sak er at Norwegian f.eks toucher ned på minsteprisen til NSB på samme rute og at lavprisene til Norwegian knapt er dyrere enn togturen til ordinær pris. Legg inn at togreisen tar over 8 timer og at flyreisen tar under 1 time så er valget veldig enkelt. Det holder ikke med at det blir bygd ut lyntog, prisen må også være konkurransedyktig for at folk flest skal velge toget. Tviler på at folk flest er villige til å betale det dobbelte for å bruke lenger tid på reiseveien.

    SvarSlett