onsdag 9. desember 2009

To tårn (sveitsisk versjon)

Husker du "To tårn"? Det var film nummer to i Ringenes Herre-trilogien. I filmserien representerer tårnene et fryktinngytende samarbeid mellom onde krefter om å ta over og ødelegge verden.

Sveits har nå gjort sin versjon av "To tårn". Også her er kampen mot "det onde"; muslimske bønnetårn, såkalte minareter. 

Filmen var over før den hadde begynt.

I Sveits lager de kortfilm.

De som ønsket å forby tårnene, vant. Etter en folkeavstemning er det nå flertall for at det skal bli forbudt å bygge flere muslimske bønnetårn. 

Ved å forby nye minareter har Sveits tatt en snarvei i manus. I den originale filmen utfordres motstanderen i åpent lende, over åtte timer. I Sveits velger man bort den vanskelige veien med opplysning og debatt om religionens rolle i et moderne samfunn. I Sveits forbyr man. Kort og greit.  

Det pinlige ved situasjonen er at ved å forby minareter har Sveits senket seg selv ned på nivå med de muslimske landene som undertrykker kristne.

Det alvorlige er at kortfilmen bygger på en kortslutning: Troen på at det finnes "onde tårn". Jeg frykter at mange i Sveits har stemt for et forbud med en idé om at muslimske bønnetårn er et bilde på onde krefter som ønsker å ta over og ødelegge verden. Vi gode, mot de onde. En spekulativ mediekampanje som framstilte bønnetårnene som raketter var med på å bygge opp under denne ideen.

Jeg er den første til å innrømme at uakseptable ting blir gjort og legitimert i religionens navn, på alle sider av bordet. Kvinneundertrykkelse, homohets og konservativt prestestyre er like ille, uansett hvilken religion som utøver dem.

Men det er en lang avstand mellom å kjempe mot slike ideer, og forby religionsutøvelse.

2 kommentarer:

  1. Hei Thor Egil.
    Fant bloggen din i kveld. Skal tråle meg gjennom den etter hvert :-) Men nå er jeg abonnent!
    Ps den telleren din fusker, den har telt meg fem ganger nå. Susnet.se har en pålitelig teller. Der kan du finne tilbake til bloggtreffene også, det er jo nyttig lesning.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar, Judith!. Telleren jukser ikke, den teller bare alle treff (også flere treff fra samme maskin). Så lenge den bare er for min egen del (og ikke annonsører) så gjør det ingenting. Og jeg har nok ingen plner om å flytte bloggen, jeg er veldig, veldig fornøyd med blogspot.

    SvarSlett