torsdag 4. mars 2010

Pell deg av veien

Frp har nettopp foreslått i Stortinget at det skal bli forbudt å yte offentlige tjenester til personer som går i burka eller niqab.

"Forby offentlige tjenester til folk som går med burka eller niqab".

Smak litt på det.

Ikke minst tenk litt på hvordan det skal gjennomføres i praksis.

Forbud mot alle offentlige tjenester, liksom?

Dette betyr at kommunen ikke kan selge vann til noen som går i burka eller niqab. Kan ikke hente søpla hos noen som går i burka eller niqab. Kan ikke selge trikkebillett til noen som går i burka eller niqab.

Kan ikke selge kommunal kinobillett til noen som går i burka eller niqab. Kan ikke feie pipene til noen som går i burka eller niqab. Kan ikke selge strøm til noen som går i burka eller niqab. Politiet kan ikke etterforske kriminalitet begått mot noen i niqab eller burka.

Staten kan ikke gi helsetjenester til noen som går i burka eller niqab. Kommunen kan ikke hente noen med sykebil som går i burka eller niqab. Kan ikke passe barn i barnehagen til noen med burka.

Skal personer med burka eller niqab i det hele tatt ha lov til å gå på offentlige veier?

Jeg regner med Frp-byrådet i Oslo allerede er i ferd med å lage retningslinjer for hvordan dette er tenkt gjennomført i praksis.

8 kommentarer:

  1. Kan ikke selge strøm til noen som går i burka eller niqab fordi det er en offentlig tjeneste??

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar. Skjønner hva du mener: Strøm regnes jo av mange IKKE som et offentlig gode, på den måten at man betaler for den etter forbruk. Men de fleste strømselskaper - som i Oslo - er offentlig eide. Derfor mener jeg at strøm er en offentlig tjeneste (selv om den var mer offentlig før, var strøm aldri gratis - selv om jeg er enig i at den er blitt privatisert i karakter de siste tiårene). Mvh Thor Egil

    SvarSlett
  3. Uten den hensikt å ta FrPs burkaidioti i forsvar, tillater jeg meg å lure på en ting:

    Har du noengang reflektert over at store deler av befolkningen ser på dere i SV på tilsvarende vis når dere lar regulerings- og forbudsiveren løpe av sted med dere?

    SvarSlett
  4. Takk for svar,

    Hafslund ASA, som driver nettet i Oslo eies med omlag 53 prosent av Oslo kommune, mens Fortum (atomkraftselskapet) eier 34 prosent. Selskapet er også notert på Oslo Børs og omsettes der. Jeg for min del er av den oppfatning at de primært driver forretningsmessig drift i et konkurranseutsatt marked, og ikke en offentlig tjeneste. Du må ikke blande monopol og offentlig tjeneste.

    Når det gjelder gjelder strøm omsettes dette på Nord Pool som har konsesjon som børs. Strømmen som omsettes kan komme fra et offentlig eid selskap, eller den kan være privat eid - men om det er et offentlig gode i større utstrekning enn fasttelefon?

    Når det gjelder ditt utspill om at "den er blitt privatisert i karakter de siste tiårene", antar jeg at du mener 1. januar 1991.

    Ellers er jeg enig i at FRP sitt forslag er lite gjennomtenkt og rakt ut tullete.

    Mvh Jonas

    SvarSlett
  5. Hei, anonym (har du et navn?). Ja, jeg vet at mange mener dette. Det hadde vært interessant å fått vite hvilke eksempler du mener understreker dette poenget. Fra min side mener jeg det er litt ufortjent rykte, og når man ser på konkret på hva de enkelte partiene foreslår, så er ikke høyersida bedre enn venstresida mht forbud (jfr burka-forslaget fra Frp referert over).

    Mvh Thor Egil

    SvarSlett
  6. Hei igjen, Jonas. Det er et interessant filosofisk spørsmål: Vil et selskap som eies over femti prosent av det offentlige alltid være et "offentlig eid selskap"? Og kan et offentlig eid selskaper per definisjon tilby noe annet enn offentlige tjenester? Ser motargumentene.

    SvarSlett
  7. syns dette er litt overdrevent selv, men om du tenker på¨det.
    i saudiarabia må alle kvinnelige turister dekke seg til med laken. vi kler da på oss.
    hvorfor skal ikke andre da følge vår kultur?

    SvarSlett
  8. Hei, Senilia. Synes du det er smart å tvinge folk til å gå som "vi" vil fordi Saudi-Arabia gjør det? Jeg synes ikke vi skal bli like gale som Saudi-Arabia. Saudi Arabia er ikke noen god målestokk på hvordan jeg vil ha det i Norge.

    SvarSlett