onsdag 20. januar 2010

Gratis lunsj

Det er ikke kjent hvem som kom på uttrykket "Det finnes ingen gratis lunsj".

Men det er en påstand det er lett å si seg enig i. Utsagnet er ment å illustrere at selv om du får noe gratis eller veldig billig, så er det alltid noen andre som betaler prisen. Noen betaler alltid regninga.

Det er dette som slår meg når jeg studerer flypriser.

For selv med høy oljepris er det mulig å fly til Düsseldorf for 600 kroner, Ibiza for 750 kroner, Tenerife for 700 og til Talinn for 300 kroner.

Det er billig. Hvem er det som betaler resten av regninga?

Flybilletten du og alle andre kjøper skal dekke alle utgifter som flyselskapet har, og litt til. De store utgiftene dreier seg om drivstoff, personellkostnader og lønn, kostnader ved å eie eller leie flymaskinen, vedlikehold/sikkerhet og leie av flyplass.

Neste gang du kjøper en billigbillett fra Ryan Air kan du jo begynne med å takke de ansatte. For her har Ryan Air spart mye penger.

- De må betale for å ta kurs, de må betale for uniformen, de må betale for å komme til intervju før de eventuelt får jobben. Terskel for å få sparken er lav, og organiserer man seg for å få bedre lønn eller avtale, blir man sparket eller frosset ut. Det sier Lisa Skaret til NRK. Hun jobber i fagforeningen for luftfart og reiseliv. Skaret ber folk tenke seg om før de flyr med Ryanair. Selv vil hun ikke benytte selskapet, på grunn av personalbehandlingen.

Svenske fagorganiserte forteller om elendige forhold hos lavprisflyselskapet Ryanair. Sterk konkurranse fra de ekstreme lavprisselskapene presser de ansattes lønns- og arbeidsforhold. Tjänestemannaförbundet HTF, som organiserer kabinansatte i Sverige, kan nemlig fortelle om brutale arbeidsvilkår:
  • Arbeidsuker opp mot 64 timer, til en bruttolønn på 13.500 svenske kroner i måneden.
  • Tolv timers arbeidsdag uten pauser.
  • Forbud mot fagorganisering.
  • De ansatte får ikke sykepenger det første året de er ansatt. Senere får de halv sykelønn, som regnes av en grunnlønn på seks tusen svenske kroner i måneden.
  • 8100 kroner i straffavgift for ansatte som sier opp det første året.

- Personalpolitikken deres er opprørende. De burde skamme seg. I andre flyselskap organiserer vi opp mot 90 prosent av de kabinansatte. Hvorfor er det bare i Ryanair man ikke kan organisere seg? Det sier Ulf Solhall i Tjänestemannaförbundet HTF til Klassekampen.

Og neste gang du kjører SAS, kan du jo sende en varm takk til skatteparadiset Cayman Island. Det er nemlig herfra at SAS har leaset inn 16 fly de siste ti årene. Hverken flyselskapet eller Luftfartsmyndighetene vet hvem som eier selskapene hvor flyene er registrert, skriver E24.

Og neste gang du kjører Norwegian kan du takke de norske ansatte for at de nylig gikk ned mellom fem og ti prosent i lønn for å beholde arbeidsplassene sine.

Eller du kan takke deg selv.

Noe av priskuttene kommer gjennom å bruke billigere og mindre attraktive flyplasser (som Torp i stedet for Gardermoen), som for svært mange betyr ekstra reiselengde og ekstra utgifter. Dette er det du som må betale for.

Noen av priskuttene kommer også av at selskapene innfører nye snikgebyrer. Disse er det du som betaler.

Noen selskaper innfører økt "self service", ved at du og ikke flyselskapet må gjøre mer av jobben selv - som for eksempel innsjekking. Også disse utgiftene er det du som indirekte tar.

Det finnes ingen gratis lunsj.

Det skjønner alle.

Muligens med unntak av det norske, statlige Konkurransetilsynet.

De tror nemlig at deres innsats for økt konkurranse og lavere pris i luftfarten har ført til at menneskeheten nærmest har utviklet seg til et nytt trinn i evolusjonsprosessen.

At det har oppstått en gratis lunsj.

- Konkurransetilsynet har lenge vært opptatt av konkurransen i flymarkedet. Mange mener faktisk at tilsynet har gjort en for god jobb på dette området. Flyprisene i Norge har blitt betydelig lavere de siste årene. Det skrev sjefsøkonom Tommy Staahl i noe som må betegnes som et uhemmet sjølrosende innlegg i Dagens Næringsliv for en tid tilbake.

Hans viktige poeng er at sterkere konkurranse fører til at bedriftene vil ha sterk fokus på "kostnadseffektivitet", og unngå "sløsing".

Eller sagt med andre ord: Sløsing er å gi ansatte god lønn. Kostnadseffektivitet er å ikke gi ansatte god lønn.

Jeg blir forbanna. Det der er det alt for lett å sitte og si - mett og god på statslønn bak et skrivebord i Konkurransetilsynets lokaler i Bergen.

Konkurransetilsynet tror at vi kan takke deres gode jobb for en gratis lunsj.

Det kan vi ikke. Noen alltid betaler prisen.

Det finnes ingen gratis lunsj.

1 kommentar:

  1. Vel talt. Godt at noen tar tak i dette. Sosial dumping er aldri pent.

    SvarSlett