fredag 8. januar 2010

Konkurranseutsetting av NSB?

Kulde og dårlig vedlikehold på jernbanenettet er ingen bra kombinasjon. Det har ført til togstans og forsinkelser for mange passasjerer. 

På nyttårsaften var det flere innstilte tog, etter en brann i Asker-tunnelen. Fredag morgen var flere tog forsinket i morgentimene på grunn av kulden. Også mandag morgen var det forsinkelser i morgenrushet etter at et togsett fikk motorskader ved Lier stasjon. Søndag gikk brannalarmen på Oslo sentralstasjon. 350 togpassasjerer ble sittende fast flere timer i strømløst tog på Otta i romjulen. Alt dette i følge VG

Derfor kalte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) inn jernbanedirektøren og NSB-sjefen til et hastemøte om problemene i togtrafikken torsdag.

KrFs Knut Arild Hareide har imidlertid sin egen quick fix. Han ønsker å konkurranseutsette NSB.  

Noen burde kanskje informere lederen av Stortingets transportkomité om følgende : 

  • Det er Jernbaneverket i Norge som har ansvar for skinnegangen og strømledninger i Norge, ikke NSB. 
  • England har allerede forsøkt det som Hareide vil gjøre i Norge. Det gikk ikke så bra.
  • Hvis problemet er kulde og dårlig vedlikehold, på hvilken måte blir da konkurranseutsetting og flere, små enheter en relevant løsning? 

Et annet, viktig spørsmål er hvorfor samferdselsministeren må kalle inn to toppsjefer - for hvert sin bedrift, med hver sine ansvarsområder, med hver sin kompetanse, for å fikse ett problem?

Det er fordi vedlikehold av jernbanenettet og bruk av jernbanenettet er splittet i to forskjellige bedrifter. Jernbaneverket har ansvaret for å passe på at skinnene, strømnettet og lysanlegget virker som NSB bruker for å få togene til å gå. 

Hvorfor skal dette være to selskaper? Kan noen få fram fornuften i dette? 

Ved å være to forskjellige bedrifter oppstår det snarere situasjoner som drar verden i feil retning: Selskapene skylder på hverandre når noe går galt, ansvar risikerer å forsvinne mellom to stoler, det blir lengre avstand og mindre kommunikasjon mellom ansatte som alle jobber med det samme systemet. 

Hva er det smarte i dette? 

Det er imidlertid helt i tråd med Hareides tanke om flere, små rivaliserende enheter som kan løse store problemer. 

Men det blir ikke smartere av den grunn. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar