mandag 4. januar 2010

Markedets skjønnhet

Markedsteorien sier en del ting om pris og kvantitet i et fritt marked. Blant annet at ingen produsent skal sette prisen på sin egen vare. Og at en vare med synkende etterspørsel vil oppleve synkende pris. Og at prisen på en vare i et perfekt marked bør være det det koster å lage én ekstra av den samme enheten.  

De har tydeligvis ikke lest akkurat den boka, ledelsen i SF Norge. 

De to siste årene har SF Norge kastet 650.000 DVD-er. På søpla.

Skrotingen gjennomføres for å holde prisene oppe. - Vi ser heller varene på Grønmo fremfor et eller annet varelager, sier avdelingsleder for kjøpefilm i SF Norge, Svein Risberg til E24.

Spillefilmer på DVD er en merkelig greie i økonomisk teori. Det spesielle med film er at det er den første DVD'en som er knalldyr å lage. For eksempel Avatar - den kostet trolig over 300 millioner dollar - eller nær 1,8 mrd kroner å lage filmen. Mens DVD nummer to - kopien av den første - er nesten gratis å lage. 

I følge teorien skulle prisen på en DVD bli det det koster å lage en til. 

Men slik er det ikke i virkeligheten. Prisene på DVDer i butikken er mye høyere enn det koster å lage en kopi av filmen, fordi hver film på ett nivå er sitt lille monopol; bare Avatar er Avatar, og kun ett selskap har distribusjonsretten på den. En film er et produkt som bare konkurrerer med seg selv (etter hvert sannsynligvis i form av ulovlige, gratis kopier på nettet).

Derfor koster det mye å kjøpe en film. Men det koster fortsatt lite å lage en kopi. Det betyr at det koster nesten ingenting å kaste en DVD i søpla. - Vi kaster mange hundretusenvis av videogrammer hvert år. Dette er basert på vår vurdering av hva som ville skjedd med totalmarkedet hvis dette hadde kommet ut til en «billig» penge, sier den samme Svein Risberg. 

Dette er kapitalisme i praksis. Komplett sløsaktig, og milevis fra hva læreboka forteller deg om markedet. 

De selger varen til den prisen de må ha. 

Flere andre aktører i bransjen forteller at de gjør det samme. - Det skjer relativt ofte, vi har gjort dette på en rekke klassikere, tegnede langfilmer og spillefilm. Vi skroter film fremfor salg hvis prisen er under det vi har satt som grense, sier han.

Priceless.  


5 kommentarer:

  1. Vel, dette er jo slett ikke markedet som virker. Dette er Stortinget som har innvilget kunstnere monopol på sine åndsverk. Når man har monopol på en vare (feks filmen Avatar) setter man ikke pris lik marginalkostnad, men man setter marginal inntekt lik marginal kostnad og finner optimal pris og mengde. Jeg anbefaler en hvilken som helst innføringsbok i mikroøkonomi hvor dette vil være grundig forklart.

    SvarSlett
  2. Hei, Morten og takk for kommentar. Mulig jeg ikke er tydelig nok, men poenget mitt er uansett at dette er nettopp markedet som virker - på den måten at det virker slik det pleier. Altså helt feil.

    Problemet er at dagens økonomiteori tar utgangspunktet i en verden som ikke finnes; i markedet finnes det utelukkende aktører som oppfører seg anderledes enn det teorien sier de bør.

    Og hvis kartet og terrenget overhode ikke går sammen, så er det kartet og ikke terrenget som må repareres først.

    SvarSlett
  3. Jeg har sikkert misforstått, men du begynner med å snakke om det du kaller 'et perfekt marked'. Hvor du hevder teorien sier 'prisen på en vare ... bør være det det koster å lage én ekstra av den samme enheten'. Sålangt er jeg med.

    Men så begynner du å snakke om filmer og sier 'I følge teorien skulle prisen på en DVD bli det det koster å lage en til.'

    Dette er absurd da markedet for DVDer selvsagt ikke er 'et perfekt marked'. Som jeg sier, har Stortinget vedtatt monopol på distribusjon av DVDer. Om markedet fikk virke ville ikke SF-Norge kaste en eneste DVD. De ville selge dem ut, nettopp til den lave kostnaden det koster å trykke dem opp (dette vil jo føre til store endringer i finansieringen av filmer/bøker/musikk etc, men det kan man jo diskutere andre steder).

    Poenget er at du blander 'perfekt marked' inn i en post om hvordan en monopolist maksimerer sin profitt.

    SvarSlett
  4. Morten, jeg tror vi er mer enige enn vi begge gir inntrykk av. Vi er vel helt enige om følgende:

    1) I følge markedsteorien skulle et perfekt marked gjøre prisen til DVD lik prisen det koster å produsere én til.

    2) Det er ikke dette som skjer i virkeligheten.

    Mitt poeng (som jeg innrømmer er litt mer skjult i teksten enn den burde være), er at teoribøkene er fulle av beskrivelser av en ønsket markedsvirkelighet som ikke finnes i virkeligheten, nemlig perfekt konkurranse. SF Norge gjør jo bare det som er helt logisk for dem.

    SvarSlett
  5. Vi er enige i 1 og 2. Men det ser ikke ut som om du tar til deg hvorfor markedet for DVDer ikke er perfekt. Internett tilbyr et tilnærmet perfekt marked for filmer. Der er det lave etableringskostnader, like produkter etc. Hvem som helst kan starte en ny nedlastningstjeneste. Som feks Pirate Bay. Der er pris lik grensekostnad, helt etter økonomiboka. Slik vil Stortinget ikke ha det, og derfor har vi åndsverksloven som gjør film- og DVD-markedet til et monopol. Altså ikke perfekt. Så jeg holder fast ved at du bommer helt når du mener DVD-markedet viser at økonomibøkene tar feil. Her er det du som tar feil.

    SvarSlett